Skip to main content

Sylwetki Mi-24 z nr 69

Opublikowane w nr 69 mR sylwetki barwne Mi-24 mają nieprawidłowe opisy i malowania. Poniżej przedstawiam skorygowane opisy, w odniesieniu do opublikowanych w mR 69 sylwetek, które otrzymałem od Pana Mariusza Kalinowskiego, za które serdecznie dziękuję. [K.S.]

U dołu prezentujemy z kolei poprawione sylwetki obu śmigłówców w stosunku do opisów zamieszczonych w mR 69, z uzupełnieniami Pana Mariusza Kalinowskiego.

Mi-24D

Mi-24D z 49 Pułku Śmigłowców bojowych z Pruszcza Gdańskiego, nr seryjny 410461, dostarczony w dn. 18.09.1984 r., stan z dnia 16.02.2007r.  Śmigłowiec w malowaniu poremontowym naniesionym w WZL-1 Łódź farbami epoksydowymi. Wszystkie śmigłowce Mi-24D, które trafiły do Iraku posiadały ten typ kamuflażu o dość dużym stopniu zużycia i wypłowienia, częstokroć z bardzo dobrze widoczną żółtą farbą podkładową. Do PKW Irak trafiały egzemplarze z linii, które posiadały wykonany duży nalot jeszcze w Polsce. Przed wysłaniem ich na misję, nie zapadła decyzja o odnawianiu ich powłoki lakierniczej, wymieniono jedynie promiennik mikrofalowy L-166W-1AE Ispanka na promiennik cieplny KT-01AV Adros.  W związku z trudnymi warunkami w jakich operowały śmigłowce w Iraku, stan kamuflażu ulegał postępującej degradacji. Na miejscu opracowano i namalowano w przedniej części kadłuba "misyjne godło", które między innymi otrzymały śmigłowce o numerach burtowych: 457,459,460, 461.

Mi-24W

Mi-24W z 56 Pułku Śmigłowców Bojowych z Inowrocławia, nr seryjny 410739, dostarczony 27.06.1986 r., wygląd płatowca - ok. 2005r. Malowanie poremontowe wykonane farbami epoksydowymi przez personel WZL-1 Łódź. Wszystkie śmigłowce typu Mi-24W remontowane w Łodzi, w porównaniu z Mi-24D posiadały jaśniejszy kolor górnych powierzchni płatowca o żółtawym odcieniu. W takiej postaci śmigłowiec wykonywał loty tylko i wyłącznie w Polsce. Przed wysłaniem do Afganistanu wykonano na nim remont główny przeprowadzając częściową modernizację (wymiana środków łączności, dostosowanie kabiny do lotów w goglach noktowizyjnych, zabudowa GPS oraz nowych diodowych świateł pozycyjnych), a także naniesiono standardowe zielone malowanie. Maszyna została utracona w dniu 26.01.2011 r. w  Afganistanie. Podczas wykonywania zawisu przed startem, śmigłowiec gwałtownie przyziemił, przewrócił się i stanął w płomieniach.

W Iraku Mi-24D, jak i Mi-24W w Afganistanie, nigdy nie latały z podwieszonymi kierowanymi pociskami ppanc (ze względu na oszczędzanie na masie). Demontowano nawet ich szyny pozostawiając same końcówki skrzydeł. Dla wersji D poprawne więc jest podwieszenie zasobników UB-32, a dla wersji W zasobnika UPK-23-250 z działkiem GSz-23. Rysunek śmigłowca numer boczny 739 posiada błąd - szyny dla pocisków przeciwpancernych z wersji D, natomiast numer boczny 461 stację Ispanka zamiast Adros (za silnikiem rozruchowym AI-9). Ponadto Mi-24D nr 461 na powyższym rysunku przedstawiony jest w malowaniu w jakim występował w latach 80-tych ubiegłego wieku (malowanie fabryczne, o czym świadczy rosyjski napis ostrzegawczy). Egzemplarz ten podczas misji posiadał godło, które malowano tylko na egzemplarzach PKW Irak. Występował w kamuflażu naniesionym w WZL-1 podczas remontu głównego, bardzo podobnym do fabrycznego, różniącego się jedynie rozkładem plam i polskim napisem ostrzegawczym „Uwaga śmigło”. 

Mariusz Kalinowski

Poprawione sylwetki

Malował: Zygmunt Szeremeta

Korekta: Mariusz Kalinowski